de borde va tvärt om ! 200 spänn för en mc-fett me skit å company :)

pratade med en vän idag och det är anledningen till detta blogginlägg, jag har förvisso
funderat på att beröra ämnet många gånger men inte riktigt fått tummen ur så att säga...
 
min vän har en dotter som är elva år gammal å ganska stor för sin ålder.
redan för ett par år sen så reagerade sjuksyrran i skolan men istället för  att ge
mor å dotter stöd å kunnig hjälp, satt man bara ner å vrålade "kraftig fettma" till en ~8årig flicka
vidare klandrade man mamman för att vara en dålig mamma som inte stoppat flickan från
att gå upp i vikt.... lilltjejen har samma problem som mig dvs hon tröstäter - lindrar smärtan med socker å fett
så allt som hände då skolan på ett helt vansinnigt oproffsigt sett hanterade situationen
va att flickan mådde allt sämre å åt mer å blev tjockare ...
nu kanske man frågar sig varför mamman själv inte bara sätter henne på en diet å ser till att hon rör
på fläsket? jo de e ju lättare sagt än gjort!!!
här kommer då de stora kruxet.
i nuläget är min vän arbetslös, hon kan tänka sig typ vilket jobb som helst, men svaret hon allt som oftast får är att hon är överkvallificerad - vilket också e helt sjukt men de e ju en heeeelt annan diskussion :)
 
hur som helst med inkomsten hon har idag har hon -OM hon har tur- ca 100-200kr om dagen å de ska då täcka allt från mat ,kläder, tvål- muggpapper till skolutflykter, osv, för dom båda, HUR, ja hur i hela fridens namn ska
man kunna äta nyttigt i det läget???
ALLT som e nyttigt e ju dyrt om man jämför med näringsfattig skitmat!
 
i ett samhälle där övervikt/ fettma sprider sig som löpäld  bland folk borde faktiskt staten subventionera sånt som e nyttigt!!
i stället får nu samhället tex subventionera diverse operationer till följd av folks övervikt å usunda levene...
som vanligt biter vi oss själva i arslet!
 
ja kan bara se till mitt eget konsumerande idag
att äta nyttigt -som i mitt fall är ganska uteslutande grönsaker å kött -
är ganska kostsamt om man jämför med för ett år sen,
en lunch då -bestående av typ kanske pasta me tex korv å ost gick kanske på säg 10 - 20 spänn
idag lägger jag nog nån stans mellan 100-200 kr på en måltid
okej nu köpte ja mycke annat skit förr typ choklad, chips å sånt, men ja tror ändå inte att ja kom upp ens i närheten av samma dagskostnad!
på det finns de ju annat som kostar idag så som gymkort, protein osv - vist de e helt valfritt
men hur som helst e de ju en faktisk kostnad om man vill leva nyttigt å uppfylla sina mål!
hur gör man det som student?????!!!!
 
har man som i mitt fall dessutom lyckats gå ner 67kg så kan ni ju tänka er vad de kostar
när man måste uppdatera garderoben för att inte se ut som en hipphoppare varje gång man kliver utanför dörren!
av ren princip så har jag inte köpt galet mycke nytt än så länge för ja tycker att de känns så jäkla onödigt
ja har 2 par lite "finare" byxor som ja kan ha när ja inte jobbar - på jobbet skiter ja fullkomligt i att ja ser ut som en hipphoppare :)
dessa 2 par byxor (2 olika storlekar ) är nu båda för stora men de går att lösa me buntsnöre från jobbet
=ica skärp :)
sen tror jag att ja har typ 3-4 överdelar som ja kan ha till vardags som inte e helt i elefant storlek..
linnen är de enda som ja faktiskt köpt nytt varje månad men de e bara för att ja har hittat så jäkla snygga å sköna linnen ! dom har ja både på jobbet på gymmet å till vardags numera :)
ja har fortfarande samma hoodie som ja köpte förra året i början av min resa
den e köpt på dressman xl å ja tror att denna hoodie är 5 eller 6 xl å när ja startade kunde ja precis knäppa den
- japp pinsamt men sant!
passformen på den nu är inte helt lyckad ....... :)

men ja har tur i oturen! min mamma å pappa stöttar mig ekonomiskt just nu
-de kanske låter konstigt för er som känner till min storry, eftersom dom båda har gått vidare!
men tack vare de lilla arvet som ja fick kan jag idag äta å träna precis som jag vill,
å de e verkligen inte alla förunnat!!!
självklart hade ja mycke hellre velat ha dom i livet å dom hade me största sannorlikhet
gjort allt för att hjälpa mig ekonomiskt om dom levt!
men de känns ändå som dom är vid min sida å hjälper mig nu också! :)
 
 
nu har jag glidt en smula från ämnet känner jag!'
min poäng i detta är ju ändå- hur kommer det sig att det är så dyrt att leva nyttigt???
borde inte det vara allas rätt??
ja har många vänner som gärna skulle gymma men inte anser att dom har råd
-de får stå för dom! å enligt mig är inte det nån jättestor utgift! men att äta nyttigt e ta mig tusan inte billigt!!
 
från de ena till de andra.....
 
kylan börjar komma smygandes nu :( å ångesten kommer me den!
mössan å handskarna har hittat fram ur sin sommargömma
å imorn ska ja på jakt efter en ny vinterjacka ....
den som ja hade i fjol e som ni kanske förstår helt utesluten ! :)
ett par veckor till  klarar ja mig nog - om ja måste - utan jacka men sen e de nog kört!
som sagt me mössa å vantar kan man hålla värmen ganska så bra!
å eftersom ja alltid springer till tåget så håller ja ju värmen :)
hem e en annan historia !
 
 
å nu verkligen från de ena till de andra!!
 
skulle fixa korgarna på jobbet idag å blev ganska förvånad!
egentligen borde ja väl inte bli förvånad över speciellt mycket efter 13 år i butik på söder!
men plötsligt händer det :)
 
man kan ju inte låta bli att tänka -hur fan tänkte h*n nu??
nåväl man får väl helt enkelt va glad för att hundägaren i alla fall hade koll på att h*n inte fick ha me sin hund in i butiken :)
vidare får man hoppas på att ingen allergiker lyckades få tag på just den korgen....
 
ha de gött allihopa :)
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Vilket fantastiskt bra inlägg Emma!
Jag har tänkt i samma banor som du när det gäller att onyttig mat är oftast billig och nyttig mat är oftast dyrt.
Jag som själv är långtidssjukskriven och lever på existensminimum är det DYRT att äta nyttigt. Gymkort och en PT finns inte ens på tapeten..

Kram Mormor/Lina

2013-10-01 @ 21:47:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0