fördommar är mänskligt

tänk att man kan tycka så olika om saker å ting!
ibland önskar ja att jag inte alltid kände ett så stort behov att säga va ja tycker å tänker!
samtidigt som jag är glad å stolt över att jag allt som oftast säger va ja tycker å står för va ja tycker å,säger å gör..
sen e de klart att ja skulle ju slippa jävligt mycke skit å jobbiga diskussioner om ja bara kunde hålla käften!
hum....tudelat! :)
ja gillar ju att försöka sätta mig in i andras situationer å hur andra tänker å känner
ja behöver inte alltid tycka att folk gör rätt för att förstå varför dom gör som dom gör.
speciellt knepigt e det ju när det är känslor inblandat!
mycke handlar de nog om att jag alltid vill tro å tycka gott om andra
-att se godhet även i människor som andra dömmer
livet å saker som sker är aldrig svart eller vitt!
vi gör ALLA saker som inte är okej  å nästan alltid finns en förklaring till varför
en förklaring som kanske inte alls ursäktar ett beteende MEN som förklarar det!
ett beteende som man kanske inte ens kan rå för...
vet inte riktigt hur ja ska förklara det ja menar?! men tex
jag vet ju att ALLA romer inte stjäl men om de kliver in en kvinna i typiskt romsk klädstil i butiken
så kommer jag tänka -oj henne måste ja kolla- ja säger inte att det är rätt men de är inte konstigt
ja önskar att de inte va så för ja hatar att ja har fördommar!
 
om ja går ut i bh å trosor så kanske de sänder vissa signaler till andra människor,
om ja dessutom beter mig på ett visst sett om ja då stöteer på en man, kanske flirtigt osv
så kanske ja blir antastad/våldtagen - det är absolut inte rätt av mannen,men ja kan ju förstå varför de händer
som sagt ABSOLUT INTE rätt men.....
allt vi säger å gör får konsekvänser på både gott å ont!
å därför är de så fruktansvärt viktigt att aldrig glömma bort att alla är OLIKA!
och att innan du dömmer någon verkligen sätta dig in i dennes situation..
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0