gurka e så jävla underskattat!!! :)

jag vet inte om jag är ensam om att vara väldigt "svart" eller "vit" som människa?
allt eller inget 100% eller 0%...
samma dag som ja börja tänka kost, började ja oxå dra ner på skräp, som godis å sånt,
å sen smög sig viljan av att röra på mig in genom dörn...
ja vet att ja måste ta de lugnt va de gäller träning, å tro mig de e sukt irriterande!
men att promenera till å från tåget eller att välja trappan ii stället för hissen
är väl inte att gå för fort fram??
många har sagt till mig att ja måste ta de lugnt, å inte va så överdriven me kosten, gå sakta fram..
de gör mig så sjukt förvirrad - inte så ja omvärderar mina val utan mer varför säger man så till nån som e pigg å glad å antusiastisk?
kan nog inte ens om ja räknar alla mina fingrar säga hur många gånger ja dom senaste 2 veckorna hört
"emma ta de lugnt i början,gå inte ut för hårt, du kommer bara tröttna då"
tack! sjukt upplyftande verkligen! :)
asså ja vet att folk säger så av välmening!  men de e fel sätt peppa istället
för varje gång nån säger " annars kanske du tröttnar" så minskar min tro på mig själv
alla vet ju att negativitet "tar mer än" positivitet dvs ett -du kanske tröttnar- väger typ lika mycket som tre
"de här fixar du" eller tre kanske är underdrift? de e nog väldigt olika från person till person,
jag som har en urkass självkänsla å som direkt kollar efter den dolda kameran å folk som står bakom
hörnet å garvar om nån tex kommer fram å ger mig en komplimang tar typ åt mig 10ggr mer av negativitet än positivitet...
 
folk behöver inte oroa sig! ja har daglig kontakt me min coatch, å hon vet precis va hon gör!
ja har själv inte värst mycke koll å därför litar ja blint på sarah!!
visst detta e hennes jobb ja köper hennes tjänter, men de ligger mer bakom!
vi känner varandra ganska väl och hon vet hur jag funkar, dessutom vill hon mig oerhört mycke väl
dvs jag är inte bara en klient! de tror ja förvisso ingen är för sarah :) de är hon för godhjärtad för haha
för övrigt har hon stenkoll på mig å vi har en skön dialog, som under ett par dar har sett ut på följande sätt;
ja ställer 14 frågor en del rimliga å en del tokdumma :)
sarah svarar mig, lär mig , peppar mig, å framförallt berömmer mig (än så länge haha)
å sen skrattar vi mycket
 
precis som min mamma så har ja inga problem alls med att äta typ samma mat varje dag,
å det e kanske tur! :)
ja jag vet de finns tvåtusenmiljarder olika recept man kan göra ...men ja e inte så jävla dduktig på att laga mat!
å då e det grymt skönt att ja e helt nöjd med att käka typ samma lika :)
kör stenhårt på att lag två olika rätter samtidigt efter jobbet, dels kvällens middag å dels
morgondagens lunch - råskönt upplägg :)
idag gjorde ja även en ny peperonata, något som mamma ofta gjorde och som känns som ett arv :)
jävligt gott,enkelt att göra å de borde ju va nyttigt ?!
de består ju bara av massor av paprika,lök, krossade tomater,vatten  och kryddor  som man kokar i typ en timme eller en å en halv beroende på hur mjuk man vill ha paprikan
de passar väldigt bra till potatis/ris å kyckling/kasler vilket är typ de ja käkar
å de bästa e att ja får både grönsaker och sås :)
 
hemmifrån e ja uppväxt med att man andvänder milda /smör till typ allt så ja har alltid stekt i smör
å även alltid haft en klick (läs redig bit)  smör i pastan, så har ja lixom alltid fått å gjort
på senare år har jag försökt vänja mig med att använda mer olja för de sägs att de är mycke bättre?!
imorn tänkte ja försöka mig på att göra kyckling i ugn, har en vän som gör kycklingfile i ugn inlindad
i ugnsfolie de ska ja försöka mig på tänkte jag :)
å när ja stod bland oljorna på jobbet å försökte läsa mig till (gissa) va som e bäst
fastnade ja för en olivolja citron!! (köpte bara en liten flaska, ifall sarah ratar den haha )
men ja tänkte att om man lägger kycklingfilen i folie å droppar över lite citronolja
så borde de ju bli asgott! eller ska man göra helt utan olja ? blir de inte tort då??
hum... dax för 14 nya muppfrågor till sarah hahah
nåväl om ja inte har nån användning för den så kan ja ju ha nån tävling å lotta ut den
man ska ju ha balla tävlingar på sin blogg har ja sett hahah
btw om de e nån som inte har de så fett så finns de även en 600g blå bregott å hämta
köpt förra helgen å oöppnad :)
 
fick igår en no limit på gurka vilket känns sjukt najs då mitt stora problem ligger i att ja
vill tugga! gärna typ hela tiden :) mycke har me gammal ångest att göra,
när ångesten kommer så grampar mina luftrör å de enda som hjälper e att tugga !
får inte detta så ofta längre men tuggvanan sitter kvar å då e de najs som fasen me gurka!
äter 2-3 om dan :) fruktansvarig på jobbet har lovat att fortsätta hålla den billig :)
 
nu ska ja kolla in x-faktor på tv4 play å om nån timme ska ja äta de absolut godaste målet på hela dagen!
en gurka, en tomat, en avocado, å en mozzarella me aromat på :)
gårdagens avocado va jäkligt mogen precis så där pärfekt så den gosar sig med resten av
grejerna i skålen mmmmm
 
ps sarah smakade keso idag de va okej inte asgott men inte äckligt :)
kan nog lära mig att gilla det! lite skum konsistens, äts de bara som de är eller har man nått annat till??
haha  nån annan kanske vet eller har nå tips :)
ps recept på kyckling tas oxå gärna emot !
 
trevlig helg på er gott folk!

Kommentarer
Postat av: Fia - diagnosmamma med fem vildingar

Du är så jävla bra,Emma!

Men nu har jag en muppfråga - varför äter du inte smör? Riktigt smör som typ bregott är ju det bästa fettet eftersom det är rent. Milda och sånt tjafs är ju bajs så det förstår jag att du ska byta ut mot olja...

Iallafall, du är bäst och kommer klara det här som en superstjärna! Puss!

Svar: tack min fina!! du e oxå förjävla bra!ja har ju inget bröd i min kost så då har ja inte så mycke nytta av smöret lixom :)
emzingen

2012-10-27 @ 08:15:24
URL: http://barajagochmitt.blogg.se
Postat av: unn

Hej Emma!

Följer din blogg emellanåt och jag hejar på dig.
Vilken fantastisk livskraft du besitter måste jag säga :-) Håller helt m dig kör på för kung och fosterland om det känns bra det är väl skit grymt helt enkelt. Blir det tråkigt är det väl bara att lugna sig senare då isf.
Heja heja :-)

/Unn

Svar: tack unn fa rart av dig att lämna en kommentar :)ja håller me dig, ja vill ju ha resultat NU heheh å detta är ju en period i mitt liv där ja ska lära mig en ny livsstil, sen har ja svårt att tro att ja om 10 år kommer dela mina potatisar i olika påsar :)
emzingen

2012-10-27 @ 09:34:13
Postat av: Mathilda

Det som är skit gott med keso är, mjuka tacobröd, keso blandat med tacokrydda (man kan göra egen tacokrydda=mycket nyttigare än den man köper), man tar alltså ett bröd och lägger i keso rullar ihop dem in i ugnen med lite ost över! Sen kan man ha en fet sallad till. Det är sjukt gott!

Och Kyckling är ju typ det godaste som finns. Och man kan göra så otroligt mycket med kyckling. Det är bara att improvisera tycker jag. Så hittar man till slut något bra och gott! Jag improviserar nästan alltid när jag står i köket! :-)
Hoppas du fick någon hjälp av detta!!

Svar: tack för tipset gumman! nu äter ja ju dessvärre varken bröd eller ost men ja kan ju lossas ;)ja vet kyckling e asnajs! i dag stekte ja kyklingen i vatten med lite lite olja å massor av vitlök, klart de hade vart godare att fräsa den i smör men ja har ju mål med detta å då får man offra sig lite! ja utgår från att man vänjer sig!
kram på dig!
emzingen

2012-10-27 @ 13:56:19
URL: http://systertilla.blogg.se
Postat av: Mathilda

Det du kan göra med keso annars är att blanda den med en fet sallad! Det blir nog också sjukt gott! :-)

2012-10-28 @ 03:33:14
URL: http://systertilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0