vilken sjuuk dag!

de har vart en händelserik dag idag!
vänskaper har stärkts å andra har tagit slut,god mat har ätits,tårar har runnit å asgarv har garvats
otroligt obehaglig situation har inträffat å bilar har brunnigt...

ja men ni ser ju!!

en gammal vän har dykt upp i mitt liv,vi har verkligen kul på fejan!!
han besitter förmågan att göra mig glad :) vi har samma sjuka humor å ja skrattar högt åt
hanns kommentarer han gör mig gott å de e sånna som ja vill ha i mitt liv!
han är verkligen välkommen att förgylla mitt liv för all framtid :)
här snackar vi rakhet å å tusen ton humor!!!

ja e less på fega oärliga människor,ja e less på folk som leker me andras känslor
ja boostar å peppar gärna folk omkring mig men ja gillar inte att få skit tillbaka!
åter igen skriver jag om vikten av att vara rak å ärlig!!

hade han som för ett tag sen rockade min värld bara spelat me öppna kort
å vart rak å ärlig så hade de blivit jävligt mycke lättare för oss båda!!
men på grund av feghet eller rentutav elakhet (vet ej) eller kanske bara manlighet
(å då menar ja inte att de e manligt  att va o-ärlig osv utan att de kanske e en mans grej att inte tänka så jävla mycke?!)
(o-ärlighet e FETT OMANLIGT!!!!!!)
(grejt ett inlägg me sjukt mycke ( )   )
på grund av va de nu en var
så har han hur som hellst gjort mig jävligt illa i onödan!!

ja må va skylldig till att ha missförstått de hela å läst in saker som inte fanns,
ja kan va både naiv å kärlekssökande, de vet jag å de e inget ja heller döljer!!
alla söker väl kärlek å bekräftelse å blir glada å ibland lättlurade av det?!
å man behöver ju inte ha vart tillsammans i 10 år för att de ska kännas,eller ens vart tillsammans alls
vissa människor berör ju direkt å tar en stor plats på nolltid
 ja kan medela att flera står ganska frågande i nuläget! då ja inte e speciellt
hemlig av mig så har ju många av mina vänner läst ett å ett annat medelande
å har liksom mig svårt att förstå hur man kan skriva vissa saker å inte mena det....

men men skit samma ja vet nu sanningen å även om de gör ont så känns de fett skönt!
å egentligen gör de inte ont pga kärlekskännslor för dom har ju svalnat allt eftersom dagarna har passerat..
men de gör ont att tappa en människa som ja såg som en vän å gärna mer (ärlighet e ju min grej)
å som ja hade otrolig respekt till å som ja hade kul me! å de gör ont att han har noll respekt för mig...

ja tror ju på att saker händer av en andledning å uppenbarligen va vi inte menade för varandra!
sara brukar säga nått i stil med att människor kliver in i varandras liv av olika anledningar
å att dom e där för att dom har ett uppdrag att utföra, ibland e det väldigt uppenbart va
nån har gjort för en å andra gånger kan man absolut inte se nån mening i andras "besök"
men de kanske visar sig i framtiden!?

även om han gjorde mig illa så gjorde han oxå mig gott!
han e den första på länge som fått mig att känna mig fin (vilket iofs nu verkar ha vart en jäkla lögn )
men jag kan ju oxå välja å tro att han tyckte det!! nått bra ska ja fan få ur de hela lixom :)
å även om han inte ens kan fatta hur ledsen han gjort mig utan bara tycker ja e vrickad i huvudet
som förstorar allt å inte fattar att allt bara va en simpel liten flirt
- så önskar ja honom ändå allt gott! ett rikt å kärleksfullt liv!
han e värd det för ja vet att han trots allt e en god man...


ja kastade mig i duschen å gjorde mitt bästa för att göra mig representabel
å sen åkte jag in för att möta upp min fina alicia å käka en grym middag...
wow vilken härig kväll, vi har nu löst alla världsproblem :)
å ja fick oxå äran att träffa hennes kärlek!
en härlig man som passar henne som handen i handsken :)
ja tyckte bra om honom från sekunden han klev in på restaurangen!!
alicia du får läsa det högt för honom eftersom att han av princip inte läser bloggar ;)
de sägs ju att att alla pojkvänner bör bli godkända av tjockispolarn innan de e godkänt på riktigt
å ni har nu min fulla välsignelse!!! lev väl i kärlek,gör många fina bebisar å glöm inte att bjukka mig
till bröllopet!! :)

timmarna rusa iväg som vanligt när de e alicia unt emma tajm
å vi rusa iväg fratt ja skulle hinna till sista pendeln...
ja kliver ner till tunnelbanan å möts direkt av en färgad man som tar tag i mina händer å
börjar smeka dom, han lutar sig mot mig å viskar att han vill prata med mig..
ja sliter mig loss å säger lugnt å fint "nej tack ja e inte intresserad"
han tar då tag i mig igen å försöker kyssa mig varpå ja knuffar bort honom å börjar gå där ifrån!!
ja knatar väl kanske 100meter bort å drar upp min lur å loggar in på fejan för att ha nått å göra
när ja plötsligt kännner att nån står obehagligt nära mig...
han ser arg ut å stirrar bara på mig me en obehaglig blick!
ja frågar va han vill å han svarar att han vill prata me mig,
återigen säger jag att ja inte e intresserad av att prata å att han inte kan tvinga mig,
att han bör respektera min vilja å därför lämna mig i fred
( rakhet som inte går att missta sig på!!! hade ja sagt att ja ville leva resten av mitt liv me honom så hade ja förstått om han blitt förvirrad....)
han börjar gå runt mig samtidigt som han lutar sig mot mig me jämna mellanrum å viskar ord på ett språk ja inte förstår
ja ringer upp alicia som inte svarar å hinner precis drabbas av ett uns panik innan hon ringer upp
TACK GUMMAN FÖR SÄLLSKAPET!!
han fortsätter att cirkulera runt mig å ja bara väntar på att han ska bli våldsam
som tur e kommer tåget som ja kliver på medans han står kvar på perongen....
många gånger har min feta röv lockat till sig svarta män å många gånger
har ja svurigt över deras äckligt påträngande sätt men aldrig förr har jag blivigt så rädd som ja blev idag!!!
lämna mig å min feta röv ifred för fan!!!!!!!!


både tunnelbane å pendeltågs resan går smärtfritt å en stund senare
kliver jag av tåget me ett leende på läpparna å siktiet inställt på att få snacka lite skit
på fejan me han som gör mig på bra humör innan de e dax å slagga :)
men då ja kommer upp på parkeringen där ja har bilen
ser jag att de ryker kraftigt från en bil längre bort å en snubbe rusar därifrån
ja ringer till snuten å berättar vad som hänt å blir ombädd att vänta in snuten
som tur va tar sig inte branden men däremot e bilen sönderslagen å tjuvstartad
MÄRKLIGT ja såg ju bara en snubbe springa från platsen..hur kul kan de va att
slå sönder å tutta på bilar helt själv lixom...å hur pantad e man om man misslyckas lixom??? :)

home at last å hur som haver har jag haft en spännande å annorlunda dag :)


Kommentarer
Postat av: Annso

Jag beundrar dig Emma. Att du kan skriva goda saker om någon som nyss har sårat dig, det är starkt! Jag jobbar på att bli så medkännande, jag hojtar till när jag är framme ;)



Ang den äckliga negern (jag FÅR säga neger, min man är NEGER!!!) så önskar jag nästan att du hade klappat till honom rejält, men det hade nog triggat hans vansinne. Läskiga jävla människor ska inte få vistas på gator och torg med oss andra! Om du orkar kan du göra ofredande-anmälan och be polisen kolla kamerorna och hänga ut aset på Efterlyst ^^



Och slutligen, skönt att det inte var din bil!



Puss på dig finaste!

2011-09-07 @ 10:32:08
URL: http://barajagochmitt.blogg.se/
Postat av: Emma bääbis

Vilken sopa? någon verkar inte ha kommit ur tonåren än ;)

I think you won :D

puss puss

2011-09-08 @ 11:40:16
Postat av: Veronica

Annso: "(jag FÅR säga neger, min man är NEGER!!!)" Hur tänkte du nu? Lite som att jag FÅR säga mongo till människor med down syndrom eftersom jag känner någon som är MONGO!!!

2011-09-09 @ 15:18:59
Postat av: emma

veronica, annso syftar nog på en tidigare diskussion som vi hade på fejan....

2011-09-10 @ 00:55:15
URL: http://emzingen.blogg.se/
Postat av: Veronica

Oavsett tidigare diskussion så är det jävligt trångsynt att fortsätta använda ett ord som borde dött ut för länge sen. Jag spyr på argument som "jag har alltid sagt så", "jag har en kompis som tycker det är okej" eller kanske favoriten "det är ju okej att säga vitlök".



På samma sätt som jag inte kallar folk med down syndrom för mongon eller förståndshandikappade för idioter, kallar jag inte heller svarta för negrer. Språket förändras.

2011-09-10 @ 12:13:09
Postat av: emma

veronica ja måste ju dock säga att jag tycker att "svart" låter illa som fan! å att neger för mig inte är ett fult ord!! ja vet att de e känsligt som fan! hälften av mina vänner som är ***** kallar sig själv neger andra halvan blir förolämpade..



MEN! Ordet härstammar troligtvis från latins niger. Svenska Akademiens ordbok definierar ordet: ”manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar

å de stämmer ju ofta!?



sen vet ja ju att slavar bla bla bla ....men en neger e ju fortfarande neger å en jude e jude å emma e emma ,de dåliga e ju inte orden i säg utan om man säger det med fel ton i rösten eller sätter JÄVEL efter.....

2011-09-10 @ 15:41:18
URL: http://emzingen.blogg.se/
Postat av: Veronica

Frågan är varför det är så otroligt viktigt att hålla fast vid just det ordet när du och andra som använder det vet att folk tar illa upp. Exakt vad är meningen?



Jag undrar fortfarande vilka andra ord ni fortsätter använda trots att man på senare år förstått att dom inte är så lämpliga. När ni ser en klass särskolebarn kallar ni dom då idioter? Det är ju ordets ursprungliga betydelse och en idiot är ju en idiot, eller?



Jag känner många afrikaner som varken har ulligt hår, breda, platta näsor eller tjocka läppar. Det är en stereotyp jävla skitbeskrivning. I äldre ordböcker stod det att negern slog på trummor, var lat och så brukade det redovisas många procent människa han var också. Det är så ordet använts historiskt, är det då så konstigt att många med mig tycker att vi kan skita i att använda det? För övrigt så har även SAOL uppdaterat sig och det står numera: (Kan uppfattas som nedsättande) person med mörk hy och afrikanskt ursprung.



Det som är mest irriterande med vuxna människor som ska fortsätta att använda ett ord trots att dom vet att andra tar illa upp är att dom lär sina barn att det är okej. Det betyder att min son kommer växa upp och höra det och för mig är det så jävla sorgligt.

2011-09-10 @ 17:42:48
Postat av: emma

jo men veronica vad ska man säga då??? vem har rätt å vem har fel???? ja kan inte tala för annso men jag har aldrig vart ute för att såra eller förolämpa någon! du tycker som du tycker,å de måste du ju få göra men ja känner folk som me stolthet säger ja ÄR neger....

har dom fel då eller? dom som faktiskt är negrer (deras ordval inte mitt)

2011-09-10 @ 18:31:40
URL: http://emzingen.blogg.se/
Postat av: Veronica

Om jag har några kompisar som tycker det är okej att bli kallade tjockisar betyder det då att jag kan använda ordet överlag till alla jag tycker är tjocka? Det skulle åtminstone aldrig jag göra eftersom jag fattar att det kan uppfattas som en förolämpning även om det bara är fakta. Om du nu har kompisar som vill bli kallade neger så får väl dom roa sig med det då, jag tycker mest det är sorgligt att man inte kan se att det är mer än bokstäver, att man inte kan se strukturerna bakom ordet.



Jag brukar inte ha något behov av att kalla någon varken afrikan, europé, tjock, ful eller japan men om du nu ska beskriva någon och det känns väldigt viktigt att påpeka vilken hudfärg människan har (vilket för mig känns rätt märkligt) så kan du väl använda dig av ordet afrikan till exempel.



Skulle du kalla min man neger framför honom? Nej det skulle du inte eftersom du förstår att han kan ta illa upp, så varför inte bara skrota ordet en gång för alla?

2011-09-10 @ 18:49:00
Postat av: emma

asså ja e tjock å folk påpekar det dagligen..

faktum är ju att jag e tjock å de e ju även så jag talar om mig själv!

folk talar oxå om mig som hon me sjukt långt hår -japp de e ganska långt,så de e ju oxå en okej beskrivning...

åter igen handlar det ju om hur man säger det

klart jag blir ledsen om nån säger fan va du e tjock, va äckligt för då har man ju lagt en negativ värdering i det hela...

ibland behöver man ju andv sig av hur folk ser ut för att förklara vem det är å att jag skrev att mannen va färgad va enbart för att de bara e färgade män som raggar på mig- tack vare min fetröv..



nej ja skulle inte kalla din man för neger,för ja känner honom inte å vet därför inte om han tycker att det e ok



där emot har jag en kollega som ja kallar för gulling å hon garvar åt det

ja kallar vissa för bäbis å andra för subba,vissa för sina namn å andra för ...ja inte vet jag...

men ja gör det inte nedlåtande å me kärlek

2011-09-10 @ 19:11:13
URL: http://emzingen.blogg.se/
Postat av: Annso

Hej Veronica,

när jag skrev min första kommentar så skrev jag så som jag brukar. På känsla och i samma språk som jag pratar. Jag använder ordet neger, även när min man är i samma rum. Inte alltid, men det händer. För mig har det ingen negativ klang. Och när jag pratar om handikappade människor så säger jag muppar, inte heller det med negativ klang. Jag är uppväxt med de orden, och med såna människor runt mig. Jag anser inte att de är mindre värda på något vis. Jag förstår inte varför jag ska behöva ändra mitt dagliga språk när jag pratar med någon som känner mig väl?! För att inte DU ska bli upprörd? Dig känner jag ju inte ens. Emma vet mycket väl vilken slags person jag är och hon förstår således också hur jag menar när jag säger saker, även om det i det här fallet var i skrift.

Om jag skulle sitta i ett sällskap med människor som jag inte känner såsom jag känner Emma tex så skulle jag använda mig av mer PK:iga ord men ...



Näe, jag tycker faktiskt att det här är en diskussion som är totalt onödig. Fine om du störde dig på mitt ordval, men att tjata och älta på Emma när hon flera gånger förklarat hur och varför jag (och även hon ibland) använder ord som inte DU tycker är ok känns jävligt tramsigt. Återkom när vi avhandlar viktiga ämnen istället!

2011-09-10 @ 19:28:37
Postat av: Veronica

Om någon sa att jag var tjock framför mig skulle jag ta illa upp även om det är fakta, jag förväntar mig att människor ska ha mer respekt för varandra än så.



Jag har ingenting emot att man kallar folk man känner saker, det är att använda ordet rent allmänt jag ställer mig emot. Du har i din text inte ens gjort det men Annso gjorde det och det var också det jag kommenterade.



För mig känns det jävligt onödigt att kalla någon äcklig neger och det är på grund av såna kommentarer som ordet får leva vidare och även nästa generation riskerar att bli kallade jävla neger i skolan.

2011-09-10 @ 19:30:31
Postat av: Veronica

Annso: Att säga någonting i ett slutet rum till en kompis är en helt annan sak än att skriva någonting öppet på internet där vem som helst kan läsa det och att du ska komma in och bestämma vilka ämnen som är tillräckligt viktiga att diskutera känns mest pinsamt.

2011-09-10 @ 19:31:55
Postat av: Annso

Men ärligt nu Veronica, var inte snubben ÄCKLIG? Som gjorde närmanden mot en kvinna som sagt ifrån? Hade hon skrivit att han var asiat hade jag skrivit guling, hade hon skrivit blond hade jag skrivit idiotsvenne osv osv.



Och vad gäller nästa generation, mina barn är också mulatter, precis som din unge är. ( alla är inte mörka som sin far men ändock mulatter!) Jag lär inte mina barn att säga neger och jag betvivlar att de kommer att bli kallade negrer själva. Men å andra sidan så finns det liksom ingen magisk spärr för kränkningar. Ditt barn kan bli utsatt för andra verbala påhopp också, som inte har med hans ras att göra. Man kan inte förbjuda allt som man TROR kan hända.



Du behöver fanimig lätta på humöret lite och förstå att människor är olika, både i hudfärg och personlighet. Om du inte gillar jargongen i det här kommentarsfältet så är det lätt avhjälpt - sluta läs. Lätt va?!

2011-09-10 @ 20:00:43
Postat av: Veronica

Annso: Ska jag sluta läsa en blogg för att du skrivit ett ord jag inte tycker man ska använda?



Jag hade en normal diskussion med Emma som jag varken tyckte kändes oviktig, onödig eller tramsig som du påstår men tycker Emma också som du så lägger jag självklart ner. Jag tycker mest det är intressant att diskutera med människor som tycker annorlunda än jag gör.



Resten orkar jag ärligt talat inte ens kommentera.

2011-09-10 @ 20:19:33
Postat av: Annso

Veronica - ta loss pinnen du har upp i arslet och lätta på humöret va?! Förstå att människor är olika. Det behöver inte betyda att man är dum i huvudet!



Mina barn är precis som din unge - MULATTER. Inte negrer/färgade/afrikaner/mörkhyade/whatever. Så om någon kommer kalla honom för neger när han blir stor betyder ju bara att den människan inte ens vet vad en neger är. Och det finns långt värre verbala kränkningar att råka ut för än just neger, ska vi förbjuda alla ord som du uppfattar som stötande för att skydda din unge?!



Om du inte gillar jargongen som vi VÄNNER EMELLAN har här inne så är det för fasne bara att hoppa vidare till nästa blogg! Skitlätt lösning på ditt uppenbara problem...

2011-09-10 @ 20:35:02
Postat av: Annso

Nu blev det dubbelt, åååh...



SÅhär är det. Jag diskuterar MER än gärna med människor. På riktigt. Men du diskuterar ju inte. Du sitter och anklagar mig för att (inte ordagrant men ändå) vara ignorant och dum för att jag använde ett ord som varken jag,Emma eller min man tycker är fel. Sen att du och DIN man tycker det kan jag ju inte rå för. Det här är min väns blogg, här sikuterar vi saker som hon skriver om. På vårat vanliga sätt. Jag kan liksom inte förtydliga mig mer än vad jag redan gjort. Om du tar illa vid dig så kan jag möjligewn be om ursäkt, men egentligen har jag ingen lust. Livet är hårt och människor är elaka. I det här fallet var jag inte elak. Jag var bara jag. Sen får resten stå för dig.

2011-09-10 @ 20:40:30
Postat av: Veronica

Annso: Den enda som verkar vara uppe i varv här och ha problem med att diskutera är ju faktiskt du. Att du lägger in egna värderingar i det jag skriver får stå för dig. Jag varken tycker eller har påstått att du är dum eller ignorant.



Jag lägger ner den här diskussionen nu.

2011-09-10 @ 20:49:03
Postat av: Annso

Om jag är uppe i varv? Jajamensan! Jag har en tendens att bli det när människor beter sig illa.



Du skriver att du ska lägga ner diskussionen nu, men vilken diskussion? Du har ju inte diskuterat?! Du har ju inte ens svarat på mina tre sista inlägg med mer än "det tänker jag inte prata om" och upprepat dig själv om och om igen.



Men för all del, "lägg ner diskussionen" du så står jag kvar här och känner mig jävligt säker på att du helt enekelt har slut på argument. Puss på dig!

2011-09-10 @ 20:53:56
Postat av: Veronica

Vad är det du tycker jag ska svara på? Att det finns värre saker att säga till barn så det spelar ingen roll om du fortsätter kalla folk neger? Eller att mitt barn inte ens är neger så om någon kallar honom det så är dom ändå dumma i huvudet? Jag står fast vid att det smartaste att göra är att låta bli att använda ordet överhuvudtaget.



På vilket sätt jag har betett mig illa har jag ingen aning om.



Men stå kvar du och känn att du har vunnit om det är det som känns viktigt för dig.

2011-09-10 @ 20:59:38
Postat av: Annso

Men Veronica, igen. Människor kommer kalla afrikanska människor för neger till tidens ände. Oavsett om du och jag tycker att det är ok. För faktiskt så kan jag ta illa vid mig om någon säger neger, om det sägs på FEL sätt. För det finns sätt att säga neger på så att det inte är kränkande. Men vissa är uppenbarligen mer lättkränkta än andra.



Ska jag bli kränkt om någon kallar mig för polack? Eller sitter det helt enkelt i hudfärgen?

2011-09-10 @ 21:05:34
Postat av: Veronica

Har jag någonsin påstått att jag blev kränkt av att du sa äckliga neger?



Polack är en nationalitet det är inte neger, och ordet polack har knappast samma bakgrund så det går ju inte att jämföra. Jag ser inget fel att att säga Gambian heller.



Varför skulle folk fortsätta använda ordet om folk tar illa upp? Det är ju knappast så att människor säger negro till svarta i USA nu för tiden så visst går det att förändra språk.

2011-09-10 @ 21:09:17
Postat av: Annso

Jag har väl inte sagt att det INTE går att förändra språk? Det jag ifrågasatte var varför JAG måste ändra mitt sätt att prata med mina vänner för att inte DU ska bli upprörd?!

2011-09-11 @ 14:04:23
Postat av: Veronica

Nej du påstod att människor kommer använda ordet till tidens ände och då tog jag upp ett exempel där människor slutat göra det.



Jag är rätt säker på att jag inte är den enda som tycker att människor ska sluta använda ordet neger. Hur många människor krävs det som tycker det är olämpligt för att du ska ta hänsyn till dom?



2011-09-11 @ 14:39:46
Postat av: Annso

Läser du ens det jag skriver?! Jag har otaliga gånger förklarat för dig att jag INTE säger neger till människor jag inte känner, men nu handlade det om EN människa som OFREDADE MIN VÄN! Då skrev jag neger, för det är så jag och Emma pratar med varandra. Vad är det du inte förstår?!?!?!

2011-09-11 @ 16:15:28
Postat av: Veronica

Herregud människa, orka sitta och hetsa upp sig över en diskussion på en blogg.



Du är fortfarande i en öppen blogg på internet där vem som helst kan läsa vad du skriver men eftersom du inte riktigt verkar förstå det så antar jag att det inte finns så mycket mer att tillägga.



2011-09-11 @ 16:31:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0