trampa vindruvor killas under fötterna!

såg dom sista minuterna av kvällsöppet, å om ja har förstått de hela rätt så pratades de om
åldersgränser å hur man ska hanskas me barn/ungdommar i olika situassioner
tex detta me alkohol å hur man ska ställa sig till de som förälder?!
vissa hävdar ju att föräldrar som låter sina barn smaka  alkohol  under uppväxten
gör sina barn till alkoholister..
ja tror att de e BULLSHIT! förbud å "akta ajjabajja livsfarligt"  får ju bara ungdommar att tycka
de e ballt å spännande!
nu säger ja inte att föräldrarna ska låta sina ungdommar supa utan ge dom ett sunt förhållande till alkohol!

ja e själv uppväxt i ett väldigt tudelat hem, dels på mammas sida så har de funnits en hel del
alkoholproblem,bland annat två dödsfall på grund av alkoholism å dessutom en del som har vart jävligt glada i nubben lite för ofta,så att säga....
å på andra sidan finns ju en italiensk far, där vin alltid har figurerat
ja har själv vart me å trampat å tillverkat vin under stora delar av min uppväxt, inga konstiheter me de!!!!
farsan drack vin till maten VARJE dag men då ska de ju tilläggas att han drack det som man så ofta gör
nedåt i europa altså vino con acqua dvs vin blandat med vatten (oftast kolsyrat vatten)
så egentligen kan man nästan kalla de för läsk :)
ja minns ett ställe man åkte till nere i italien, ett stort stort lager me stora pumpar
som en jättebensinmack typ dit tog man me sin/a  damachan/er



dit åkte man å tanka vin :)
så hade man ett jäng sånna här hemma å till middan så hände de att man blev
nerskickad i "förådet" me en flaska (eller tre) för att fylla
för mig va å är detta helt normalt- lika normalt som ja blev utskickad i tomat eller vattenmelons landet!!!

när ja sen blev 15-17 där nånstanns så kunde ja få en halv flaska vin me mig om ja skulle på nån knytis middag
ja drack sällan nått annat än det ja fick me mig å ja va nog alltid den som va nyktrast!
dom vännerna som absolut inte fick dricka ljög som svin för sina föräldrar
å va oftast pruttfulla både freda å lörda...
för mig va de ju aldrig spännande! å ja va lärd att alkohol (framförallt vin)
va socialt å man drack för de va gott...till middagen å sen va de bra me de!
än idag har ja -om ja får säga de själv- jävligt sunda alkoholvanor!
detta e ju va ja dricker , när ja väl dricker...


så att mina föräldrar gjorde rätt e ju helt klart!
min bror har haft samma uppväxt å samma deal å även han har en sund relation till alkohol!!
min bästa vän e halvspaniorska å har oxå haft samma deal å precis som mig, sunda vanor
i mitt umjänge finns oxå dom me sträng uppfostran å mycke förbud
å dom e fortfarande än idag alltid fullast :)...
bara en intressant nattlig spekulation!!
hur tycker ni? å hur e ni uppfostrade?? å hur uppfostrar/vill ni uppfostra era barn?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0