just det så va de dehär me min tro oxå!

alltså dagens ämne...

ja e kristen,aktiv sen många år tillbax med ungdomsarbete i tullinge församling
ungefär all min semester går till roliga lägerveckor
å de tycker säkert folk e ganska konstigt men för mig betyder de jätte mycket!
för mig e det ett sätt att betala tillbaka för de ja fick när ja va tonåring
dvs vänner,ansvar,förtroende,trygghet
å sjuuuukt mycke fantastiska minnen!
utan kyrkan å vännerna där hade de kanske gått helt åt helvette när farsan dog!!!

ja vet att ja gör ett bra jobb på läger (kanske låter skrytsamt men ja vet att de är så)
å ja kommer fortsätta så länge ja e önskad,orkar å tycker att de e kul :)

okej å hur ser då min tro ut!?
ja tror på Gud,å ja tror på jesus !
för att inte tappa alla här å nu vill ja förklara...
min Gud är inte en dömmande/fördömmande Gud
de e en kraft av kärlek och respekt!

man brukar undra hur du ska kunna förklara snö för en man i afrika
en man som aldrig sett snö,inte ens på bild
å han har aldrig upplevt kyla,OMÖJLIGT!...
så tror jag att de va att försöka förklara Gud,
de gick inte att ta på å man förstod inte!
Gud gjorde då sig själv till människa för att kunna bli förstådd..

ja har aldrig hakat upp mig på att jesus i bibeln botar sjuka,trollar å går på vatten å har sig
ja säger inte att de är så eller inte,utan för mig e de oviktigt!

jag är troende å jag är människa!
kristen tro har enligt mig bra värderingar å bra riktlinjer om hur man ska leva
tro för mig är tron på kärlek och respekt till din medmänniska din fiende,djuren å naturen

människan har sin fria vilja å vi blir inte dömda när vi gör fel,
därför kan man inte heller skylla på att de e Guds fel att de e krig
å att folk blir mördade Gud vill ALLTID gott
å vill att alla ska vara goda men vi har som sagt vår fria vilja
de finns oxå folk som gör sjuka grejer i Guds namn
inte heller det är ju Guds fel utan människans fel
ja kan lika gärna mörda folk i tomaternas namn......

jag är inte konstig på något sett,jag e helt "normal"
ja e inte i kyrkan varje söndag
ja svär
ja dricker
ja e elak mot mina medmänniskor ibland
jag dödar getingar
ja ber inte varje dag
ja e inte emot homosexualitet
inte emot skiljsmässor
å inte heller mot aborter
ja anser inte att man bör gifta sig innan man ligger osv osv osv

förvisso  säger ja inte att de e fel (eller rätt) att gå i kyrkan
svära e ju igentligen dumt
dricka e ju ok så länge man inte förstör sig själv..
jesus va inte heller snäll mot alla :)
getingar e dumma mot mig ja blir jätte sjuk när dom sticker mig
du skall icke göra som hycklarna å be för syns skull..
många vänner e homo!
hellre skiljsmässa än ett liv i missär de e inte bra för nån!
abort e ens fria vilja men bör inte vara ett "p-piller"
man behöver ju inte ligga me allt å alla bara för man kan!
ha respekt till dig själv å dina partners...

de finns så mycke fördommar mot kristna som e het sjuka!

ja e människa å ja försöker leva så som Gud lär mig
 - me kärlek å respekt till min nästa å till mig själv-

obs ! sorry ja blev två minuter sen men de va ett spännande ämne som tog lite tid! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0