är det inte bara Gud som ska dömma?!

vi lever inte i en förlåtande värld...
när bör samhället förlåta?
å hur gör man om man vill starta om?
hur kan man ändra ett liv som man "valde" för många år sedan?

en vän (?) från mitt förflutna
-när slutar man räknas som vänner??
vi spenderade väldigt mycket tid ihop under hela vår barndom,då våra fäder var mycket goda vänner! 
under halva mitt liv har jag räknat min "vän" å hanns familj som släkt,då vi har samma rötter,
under viss tid umgicks vi dagligen,och även nattligen då jag  oftast "bodde"  mer eller mindre hos min vän under helgerna.. fram till för säg 15 år sedan..
då gjorde vi olika val i livet!
mina val har gjort mig till den jag är idag å hanns val har gjort honom till den han är...
utan att ha fördommar och utan att lägga värderingar i detta så kan jag väl säga att vägen jag valde lädde till..ja låt oss kalla det för ett lugnare liv :)
min vän har gjort många saker i sitt liv som föraktas av många,även av mig...
min vän "hamnade på fel sida lagen"
varför är svårt att säga, de är nog många olika faktorer som har spelat in...
de ända jag vet är att jag många gången har sörjt att han valde  den vägen,
han är,eller va i allafall då en mycket smart ung man,han hade ett stort hjärta,och många gånger gjorde han det ingen annan vågade-han ställde sig på dom svagaste sida... många gånger har han ställt sig mellan mig och mindre snälla människor han har stöttat mig mer än va han nog själv förstår!
han hade stor respekt till nära å kära ,va alltid glad ,rolig å jävligt busig!!! :)

men som sagt hanns val gjorde att vi gick åt olika håll och dom senaste 10 åren har det lixom inte vart läge att ses (de har nog inte heller funnits ett intresse från varken hanns eller min sida)

nu har han fått chansen att "börja om" eller ja hoppas i allafall att det är så han tänker!!
frågan är ju bara om samhället kommer tillåta det???!!!
ja e själv kluven,samtidigt som alla människor förtjänar väl en andra chans eller?
å frågan e väl om folk tycker att han redan försuttit sin chans...

problemet är att jag har svårt att se min vän i ett "normalt" liv(även om han skulle vilja ha det)
hur får man tex ett jobb med ett... låt oss kalla det för ett ganska kört namn!
vem skulle ge honom en anställning??

ja ska ärligt säga att jag själv troligtvis inte skulle anställa honom! dubbelmoral japp absolut!!
ja vet heller inte hur jag skulle reagera om han sökte en vänskap med mig idag ??
den vännen jag kände va ju en fantastisk människa men det har gått 15 tuffa år!!
nu tror jag ändå inte att han kommer söka en kontakt,ja e troligtvis helt ointresant i hanns liv :)
men de jag försöker  förmedla är att om jag som ändå känner hanns goda sidor inte kan "förlåta" å ge en ny chans,varför skulle då en främling göra det??
en främling som troligtvis ser ner på min vän å de han har gjort...
ja vill me detta absolut inte säga att jag INTE e villig att ge en ny chans!!
mig har han aldrig gjort något ont(i allafall inte personligen) tvärt om jag har bara fina minnen!!

jag önskar honom all lycka å jag hoppas verkligen att han tar tag i sitt liv och att samhället ger honom en ny chans (om han nu vill ha någon,de vet man ju inte!)
ja tror att jag resonerar att han har betalat för va han har gjort...
min vän har betalat med sin frihet å med sitt liv frågan är om det räcker???



Kommentarer
Postat av: Tess

Så länge han inte gjord dej ngt ont så varför inte ge det en chans? Man ska inte behöva bli "straffad" för att man "valt fel väg" om man inte då har gjort illa nära å kära på vägen. Kanske visar sig att ni ändå inte har ngt gemensamt längre..då e ju biffen fixad ändå, haha ;)

2010-02-26 @ 08:08:25
Postat av: Annso

(Nu antar jag att jag vet vem du skriver om. Jag känner ju inte honom men jag känner en bror och några systrar samt kusiner i familjen.)



Jag tycker absolut att inte att han ska dömas mer av samhället än vad rättvisan har gjort. Han är som du skriver en bra kille i botten som valde fel väg. Men tyvärr så är ledordet i det här att han valde själv. Ingen tvingade honom att göra allt det han har gjort.



Tyvärr så är hans namn för alltid förknippat med hans brott och jag har svårt att se hur han ska kunna få ett normalt liv med sin nya lilla familj. Ännu mer svårt blir det väl med tanke på att hans närmaste fortfarande inte håller sig på vår sida om lagen, det kommer nog bli svårt att inte falla tillbaka i gamla spår.



Man kan bara hoppas att hans sista tid inlåst har gjort honom mer ödmjuk och att han får ett stort stöd till att förnya sig.

2010-02-26 @ 08:59:33
URL: http://barajagochmitt.blogg.se/
Postat av: Anonym

vem är det?

2010-02-26 @ 13:29:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0