psyksjuk?!

ja har ju haft en del problem sista veckorna....men nu tror jag att ja kanske har hittat anledningen?!
ska försöka få en tid hos läkarn på tisdag när ja e ledig,för att se att de inte finns nån annan medicinsk förklaring

på julafton satt vi å prata å helt plötsligt blev ja jätte låg å fick jätte svårt att andas,hela strupen krampade
(de e så de har vart dom sista veckorna,å de känns som nått sitter fast i halsen)
helt plötsligt säger min bror att han haft så förut när han va stressad,han säger oxå att hanns tjej har haft nått liknande fast hon fick riktiga ångestattacker,sen kom de ju fram att även min mor har nått liknande å min mormor får ju oxå nån typ av ångest symtomer....
konstigt tycker jag som inte känner mig speciellt stressad men de e jag ju,framförallt på jobbet:/
men de skumma va att efter den här diskussionen så börja jag tänka på det..
efter julfirandet hos mamma så körde ja hem brorsan å hanns tjej å sen åkte ja upp till midnattsmässan i kyrkan
ja va sjukt nervös för ja skulle läsa två texter eller igentligen tre men ja sa av mig den ena...
men en av texterna va jättelång å ja hatar ju att läsa :)
men ja hade övat högt för mig själv hemma å trotts att ja va så nervös så ja knapt fick luftå allt krampade så fick ja mycke beröm å me facit i hand så kändes de ju bra ...
efter ja läst blev ja jätte lugn å lättad å en solist börja sjunga så ja bara blunda å kopla av å sen systematiskt bara släpte all kramp!
när ja kom hem börja jag googla å hitta detta...


”Stort svart sugande hål i magen”. En rädsla vars orsak man inte kan sätta fingret på.

Ångestsymtom är vanliga i primärvården och yttrar sig ofta i form av magbesvär, muskelspänningar, yrsel, huvudvärk etc. Obefogad oro för saker som skulle kunna hända sk framtidspanik och ”oroar sig för allt”. Man ser en stegrad aktivitet i det sympatiska nervsystemet med hjärtklappning, muntorrhet, yrsel, ansiktsrodnad, darrningar i händer och fingrar.

Primär ångestsjukdom är kronisk med påtagliga variationer i intensitet. Förvärras ofta vid stressade händelser. Ofta mycket varaktiga eller livslånga besvär.

Utöver de symtom som brukar finnas vid en panikattack (Se detta avsnitt) kan följande symtom ingå:

  • Muskelspänningar eller muskelvärk.

  • Rastlöshet och oförmåga att koppla av. En gnagande oro. Svårt att sitta still.

  • Otålighet, känsla av att vara på helspänn och uppjagad.

  • Klumpkänsla i halsen eller sväljningssvårigheter.

  • Överdriven reaktion på smärre överraskningar.

  • Koncentrationssvårigheter.

  • Ihållande irritabilitet.

  • Sömnsvårigheter.

  •     ja kan ju inte veta om detta e anledningen men etersom ja inte har lika mycke problem längre
    å när de börjar krampa så tar ja de lugnt,tänker positiva tankar å andas lugnt å sen släpper de oftast...

    e de nån av er som har liknande problem å kan dela me er av erfarenhet? ni behöver ju inte svara här om ni inte vill,ring mig eller maila mig på [email protected]

    god fortsättning på er!


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0