e jag rasist?! å mot vem i så fall ?! :)

såg precis en debatt om muslimsk klädsel på tv (kalla fakta tror jag)
en tjej som har bestämt sig för att som god muslim får hon bara visa ögonen (för främmande män) detta stälde tydligen till en del problem då hon höll på att studera till barnskötare å skolan inte accelpterade hennes klädsel... honhar nu anmält skolan till do...

ja e så himla kluven i denna fråga, en del av mig anser att de borde väl kvitta va hon har på sig bara hon är bra me barnen å sköter sitt jobb?!
sammtidigt ser jag ju klara problem me situationen, de handlar inte omhenne som person å hennes beslut utan om de som händer runt omkring henne, ...alltså i typ saudiarabien e ju detta inte konstigt på något sätt där e väl mer eller mindre ala klädda så här (min vilda gissning) men nu befinner vi oss ju i sverige där detta inte e normalt... ja bryr mig inte speciellt mycket om folk har slöja, burka, bikini,myskläder,eller uringning, för mig e de skit samma så länge folk beter sig  å gör de dom ska typ i jobb osv...
där emot kan ja bli lack på att om man utalar sig så e man rasist!
ja e fan inte rasist men ja har väl fan rätt till en åsikt!
att jag när ja tog studenten inte fick sjunga nationalsången för att ja gick på en skola där många elever var av utländsk härkomst ( inte heller jag är "helsvensk")ja tycker att detta e förkastligt!!
ja bor i sverige å därför ska jag väl få sjunga min national sång? eller ???
ja tycker fan att de e fler som har invandrarbakrund som e rasister...

nu e ja inte dum i huvudet å ja vet att alla inte kommer hit av fri vilja, många är här för att dom måste kanske för att dom blir mördade om dom åker "hem"  tragiskt! ja lider med dessa människor å ja lider för att världen e så ond!!  men många kommer hit för att dom vill bo här fast dom vill inte leva som en svensk (va nu det innebär?? )

när ja tänker efter så handlar ju allt om respekt! ja tycker att de e konstigt att säga att i sverige så måste alla göra si eller så vi äger ju inte denna plats, hur kan vi göra det? ja bor här för ja e född här å ja trivs här men ja äger inte sverige mer än nån annan.... om folk bara skulle respektera varandra så skulle de ju funka...
ja bodde ett par år i fittja å bland de värsta ja visste va att de va så förbannat skitigt i dom utrymmen som vi hyresgäster disponerade tillsammans (ja skiter i hur folk har det innanför sin dörr å ni ska skita i hur de ser ut hemma hos mig) men att folk kasta skräp överallt bajs i trappen å rökte i hisen tycker jag e brist på respekt för andra människor! å me risk för att låta rasistisk nu men i min port fanns det ingen med ett "sson" namn om ja säger så... nu säger inte jag att sson människor inte skräpar ner absolut inte! men ja har förbannat svårt att se detta beteendet i hyreshus på andra ställen,på andra ställen finns det säkert andra problem å de e det jag menar om ALLA respekterar sina medmänniskor så skulle vi nog kunna leva fint... fast de e ju något av en omöjlighet....

den andra aspekten av problem som ja ser är ju detta att folk hävdar att deras tro är den rätta... vadå ja tror bäst! va e de för jävla bullshit??
tro va fan du vill å klä dig i dubbel burka om du vill men sg inte att min tro e mindre värd!! vi tror olika PUNKT!
detta handlar inte bara om muslimer absolut inte de finns många kristna (?) som hävdar ditt å datt .. typ vi har valt att tolka bibeln så här å om man inte ber 12 gånger stående på huvudet så kommer man inte till himlen... visst okej tro det du å be på bara mig kvittar det men håll det för dig själv... eller diskutera gärna med mig men säg inte att jag e dålig bara för att vi är olika respektera mig å jag kommer att respektera dig...

åh pladder pladder, som vanligt mitt i natten..... vore kul att veta hur andra ser på detta så kommentera gärna de vore kul!
tyck va du vill men stå för de du tycker!!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag förstår helt din tankesätt och jag känner desamma i denna fråga, jag såg tyvärr inte programmet igår men jag spelade in det så jag ska se det idag istället. Hmm,det här ämnet krävs ett långt kvällssamtal gumman, vi tar det ikväll om du orkar =) Men i korta drag så kan jag tycka att man ska ta seden dit man kommmer för det hade vi svenskar fått gjort om vi hade flyttat till några av arabländerna samtidigt så tycker jag att sverige är ett så fritt land och därför så ska folk få göra vad dom vill så länge dom sköter sej och gör det dom ska....



Föresten, angående din julstake ( hahahha !) så får vi minsann fixa nåt där, för en sådan MÅSTE du ha oavsett om du vill eller inte !! =) Pöss på dej !

2009-12-07 @ 08:35:42
URL: http://fitforababy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0